قیمت خودرو دست دوم در بازار چگونه تعیین می شود؟

قیمت خودرو

قیمت خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو اعلام می کند برای تعیین قیمت خودرو دست دوم، عوامل بسیاری در نظر گرفته می شود اما پایه، قیمت روز خودرو صفر کیلومتر است.

سعید موتمنی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص نحوه تعیین قیمت خودرو دست دوم اظهار داشت: نحوه تعیین قیمت خودرو دست دوم یک کار تخصصی است و عومل زیادی در تعیین قیمت خودرو دست دوم موثر هستند، اما در این زمینه یک قانون خاص و مدون وجود ندارد هرچند به طور کلی، قیمت خودرو صفر پایه قیمت گذاری است.

وی تصریح کرد: به طور کلی قیمت خودرو دست دوم بستگی به قیمت روز خودرو دارد. یک خودرو صفر کیلومتر که تولید سالهای گذشته باشد نسبت به خودرو تولید سال، ده درصد قیمت پایین تری دارد. به عنوان مثال اگر قیمت پراید صفر مدل ۹۷، ۳۸ میلیون تومان باشد، قیمت پراید صفر کیلومتر مدل ۹۶، ۱۰ درصد کمتر از ۳۸ میلیون تومان است و بدیهی است که پراید مدلی ۹۶ ای که کارکرد داشته و صفر کیلومتر نباشد, علاوه بر ده درصد فوق الذکر، بسته به میزان کارکرد مجددا چند درصد نیز از آن کاسته می شود.

وی افزود: فرض کنید قیمت خودرو سانتافه ۲۰۱۷ صفر کیلومتر ۵۶۰ میلیون تومان باشد، حال سانتافه مدل ۲۰۱۶ صفر کیلومتر ده درصد قیمت پایین تری دارد و بسته به میزان کارکرد، نیز درصدی کسر می شود. مثلا سانتافه مدل ۹۶ با ۵۰۰۰ کیلومتر کارکرد ۱۵ درصد کمتر از سانتافه صفر ۲۰۱۷ قیمت دارد ولی اگر این خودرو تعویض موتور داشته باشد افت قیمت ۲۵ درصدی خواهد داشت.

وی افزود: در زمان فروش خودرو دست دوم مسائل زیادی در نظر گرفته می شوند. رنگ شدگی خودرو و تصادف موجب افت قیمت زیادی در خودرو می شود. همچنین رو به اتمام بودن بیمه، کارکرد، تعویض قطعات، خش و رنگ پریدگی از دیگر عوامل موثر بر قیمت خودرو هستند. حتی لاستیک های خودرو، تودوزی و ظاهر خودرو نیز در این امر موثر است.

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو افزود: معمولا خریداران خودرو، خودرو را به کارشناس مورد نظر خود برای بررسی ارائه می دهند تا از لحاظ تصادف و رنگ شدگی بررسی شود و معمولا افراد از خرید خودرو تصادفی و رنگ شده خودداری می کنند.

موتمنی افزود: توصیه ما این است که مشتری بعد از عقد قرار داد و کسب اجازه از مالک، خودرو را جهت بررسی به نمایندگی و کارشناس مورد نظر خود ارائه دهد تا خودرو از نظر فنی و رنگ خوردگی و … بررسی و سلامت خودرو تایید شود.

وی افزود: توصیه همیشگی ما به خریداران این است که خودرو را از فروشگاه های مجاز که دارای پروانه کسب هستند خریداری کنند تا در صورت بروز مشکل، صاحب پروانه جوابگو است و نیز ما معمولا به مشتری توصیه می کنیم که خودرو را به نمایندگی مجار جهت بررسی ارائه دهد.

وی گفت: موتور خودرو مثل قلب انسان است که ممکن است یکباره متوقف و دچار مشکل شود، یعنی یک خودرو ممکن است ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد داشته و هیچگونه مشکلی را تجربه نکرده باشد اما ناگهان دچار مشکل شود که این مساله نیز دلایل مختلف می تواند داشته باشد. نمی توان انتظار داشت که موتور یک خودرو تا آخر عمر بدون ایراد کار کند. بنابراین ارائه به کارشناس در زمان خرید و تایید سلامت اولیه، بسیار مهم است.

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو افزود: بعضی از کارشناسان بعد از بررسی، گواهی سلامت صادر می کنند مثلا گواهی می کنند که خودرو در زمینه رنگ مشکلی ندارد.

موتمنی افزود: به طور کلی حوزه خودرو یک حوزه تخصصی است و به مردم توصیه می کنیم از خرید خودرو از طریق سایت ها، آگهی ها، روزنامه و یا به شیوه تلفنی خودداری کنند زیرا ممکن است دچار گرفتاری شوند. شهروندان باید بدانند کالاها نرخ ثابت و مشخص دارند و خودرویی که ارزان تر از قیمت اصلی فروخته می شود دارای ایراداتی است.

وی افزود: شهروندان خودرو را از مکان های شناسنامه دار و دارای پروانه کسب خریداری کنند تا مشکلات قابل پیگیری باشد.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *