تست درایو چری آریزو۶ برگزار شد

تست درایو چری

تست درایو چری

مدیران خودرو به واسطه همکاری گسترده با شرکت اصلی چری، محصولات بروزی را همواره به بازار معرفی می کند و چری آریزو۶ ، آخرین برگ از نوآوری های چری برای بازار ایران است. چری با عرضه آریزو۶ ، سعی بر آن داشته تا یک سدان سایز متوسط را برای رقابت با محصولاتی نظیر هیوندای سوناتا و کیا اپتیما به بازار عرضه کند و هدف اصلی تولید آن، ساخت یک نمونه ارتقا یافته از چری آریزو۵ بوده است.
با توجه به آن که در طی ماه های گذشته قیمت ارز و قطعات یدکی خودرو رشد بسیاری داشته است، نمی توان خوش بین بود که چری آریزو۶ فروشی در حد محصولات دیگر این شرکت همانند آریزو۵ یا ام وی ام ۵۳۰ داشته باشد. مشکلات مالی ایجاد شده برای شرکت های خودروسازی، مدیران خودرو را نیز تحت تاثیر خود قرار داده که البته به واسطه افزایش قیمت ها و برنامه ریزی مناسب، این شرکت از این دوره به راحتی عبور می کند. امیدواریم هر چه زودتر شرایط فروش اقساطی خرید مدیران خودرو برقرار شود تا خریداران بیشتری بتوانند از این موهبت بهره مند شوند.
رسم دیگری که مدیران خودرو در این سالها همواره به آن پایبند بوده و می توان این شرکت را به نوعی ابداع کننده این سبک در ایران دانست، رسم برگزاری تست درایوهاست. در این رویدادها خودروهای تست در اختیار مردم و مشتریان قرار می گیرد تا آنها ضمن تجربه رانندگی با خودرو، نکات مثبت و منفی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. امیدواریم این رسم همواره توسط این شرکت و دیگر شرکت ها انجام شود تا مشتریان بتوانند به سبک جهانی، خودرو تهیه نمایند.

تست درایو چری

تست درایو چری

نگاهی کلی به چری و پیشرفت های آن

امروزه پیشرفت کمپانی‌های چینی در زمینه طراحی، قوای فنی و امکانات رفاهی با رقبای آسیایی آن‌ها برابری می‌کند. یکی از این کمپانی‌ها چری است که در ایران با مدیران خودرو همکاری می‌کند. سدان سایز متوسط چری آریزو۶ در وضعیت آشفته بازار خودرو کار خیلی سختی در جلب مشتریان خودروهای وارداتی دارد.

تست درایو چری

تست درایو چری

طراحی ظاهری و فضای داخلی چری آریزو۶

طراحان چری پس از مدتی به این نتیجه رسیدند زبان طراحی زیبایی را برای محصولات خود انتخاب کنند و در این کار به موفقیت خوبی هم رسیده اند. دلیل این قضیه هم طراحی خودروهای لکسوس با جلوپنجره های بزرگ و بدنه عضلانی است که باعث شد خودروسازان دیگر هم به این سبک طراحی علاقمند شوند. این سبک طراحی از چری اکسید آغاز شد و در تیگو ۷ نیز شاهد آن بودیم، اما آریزو ۶ با همان مدل طراحی قیمت کمتری نسبت به تیگو ۷ دارد. البته مشکل این مدل طراحی این است که به دلیل مد روز بودن، احتمالا تا چند سال آینده جذابیت ظاهری خود را از دست بدهد. با توجه به افزایش فضای داخلی آریزو ۶ نسبت به آریزو ۵، این خودرو به رقیب توانمندی برای کیا سراتو تبدیل شده است.

با نگاه به نمای جلوی خودرو، پیچیدگی خاصی در طراحی آن مشاهده نمی کنید اما لوکس و اسپرت بودن آن شما را شیفته‌ی خود خواهد کرد. از نمای سه رخ مشخص است که جلو پنجره با یک شکست به دو نیم تقسیم می‌شود و قسمت بالایی به سمت داخل و قسمت پایین به سمت بیرون آمده که باعث عضلانی نشان دادن خودرو شده است. طرح چراغ‌های جلو و LED ‌های به کار رفته شده در آن، با طرح کلی خودرو متناسب است و باعث جذابیت بیشتر آن شده است. از نمای کناری، چراغ‌های جلو و عقب که به سمت داخل کشیده شده اند، خط زیر درب‌ها و رینگ‌های آلومینیومی خودنمایی می‌کند. در نمای پشت خودرو، چراغ‌های LED که با یک نوار کرومی به هم متصل شده اند حجم این نما را جذابتر نشان می دهند. نقطه قوت آریزو ۶ نمای داخلی آن است، که در آن کره‌ای ها و ژاپنی‌ها را به چالش می‌کشد. کابینی ساده ولی لوکس که با نمای ظاهری خودرو نیز تناسب خوبی دارد. قسمت مرکزی داشبورد که یک صفحه نمایش لمسی نیز در آن قرار گرفته، با چرم پوشیده شده که با رنگ روکش صندلی‌ها همخوانی دارد.

تست درایو چری

تست درایو چری

تست درایو چری

تست درایو چری

نکته جذاب داشبورد خودرو خروجی هوای بلند و سراسری است که کابین را از یکنواختی خارج کرده است. کنسول مرکزی خودرو پوشیده شده از پلاستیک براق است که بخشی از دکمه‌های آن لمسی هستند که کنترل تهیه هوا را برعهده دارند. بالای کلید‌های لمسی کلید‌های کنترل سیستم صوتی، نمایشگر لمسی، فلاشر، نویگیشن و دوربین ۳۶۰ درجه به صورت شستی قرار گرفته که کارکردن با آن خیلی راحت است. کنار دسته دنده نیز دکمه‌های اتو هلد، ترمز دستی برقی، تعویض حالت رانندگی و ESP قرار گرفته تا دسترسی به آنها راحت باشد. غربیلک فرمان جدید که بر روی آن دکمه‌های کنترل سیستم صوتی، تلفن همراه، کنترل منو‌های کامپیوتر سفری و کروز کنترل قرار دارد، از پلاستیک نرم با دوخت ساخته شده و نسبت به فرامین راننده سریع است.

پشت آمپر ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال است که اطلاعات زیادی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. موقعیت راننده پشت فرمان مناسب است و راننده تسلط خوبی به محیط دارد. همچنین هنگام رانندگی صدای کمی وارد کابین می شود که نکته مثبتی است. یکی از نکات منفی خودرو این است که هنگام گذشتن از پیچ ها، صندلی های آن به دلیل نرم و راحت بودن چسبندگی خوبی ندارند و سرنشین بیش از حد روی آن ها جابجا می شود.

تست درایو چری

تست درایو چری

تست درایو چری

تست درایو چری

مشخصات فنی چری آریزو۶

این خودرو از موتور توربوی ۱.۵ لیتری بهره می برد که دارای ۴ سیلندر به حجم ۱۴۹۸ سی‌سی به همراه توربو‌شارژر است. این پیشرانه ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید و توسط یک گیربکس CVT ارتقایافته ۹ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می کند. شاسی آریزو ۶ شباهت زیادی به شاسی آریزو ۵ دارد و در آن از فنربندی مک فرسون برای چرخ های جلو، نیمه مستقل برای چرخ های عقب و ترمزهای چهار چرخ دیسک مجهز به سیستم های کمکی استفاده شده است. شتاب‌گیری و انتقال نیرو از گیربکس به چرخ‌ها نسبت به خودرو‌های دیگر سریعتر و دقیق‌تر شده است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو ۹.۲ ثانیه و میانگین مصرف سوخت آن ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، که در این زمینه هم با کیا سراتو و مزدا ۳ رقابت دارد. البته در تستی که از این خودرو انجام گرفت مشخص شد شتاب آریزو ۶ نسبت به مزدا ۳ و کیا سراتو بیشتر است، که در رانندگی خیابانی و هنگام سبقت کم نمی آورد و از نظر شتاب ثانویه هم نسبت به رقبای خودش بهتر عمل می کند. هندلینگ خودرو مناسب بوده و تا سرعت ۶۰ کیلومتر شاهد درگیر شدن سامانه ESP نیستیم. سیستم تعلیق خوب و ESP در پیچ‌ها تعادل خوبی به خودرو داده و خودرو را در مسیر نگه می دارد. تعویض دنده‌ها در حالت اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های CVT قبلی سریعتر شده است و در حالت دستی نیز کارایی قابل قبولی دارد. همچنین عملکرد ترمزها خوب بوده و در این تست شاهد از بین رفتن لنت یا کاهش توان ترمزگیری نبودیم.

درنهایت اینکه آریزو۶ از نظر طراحی نشان دهنده ی پیشرفت شرکت چری است و همچنین از نظر پیشرانه نیز نسبت به خودروهای قبلی این شرکت بهتر شده است. این خودرو قرار است به زودی وارد بازار شود و با توجه به وضعیت بازار و نوسانات ارز احتمالا قیمت آن رقمی حدود ۲۵۰ میلیون تومان باشد. این قیمت آن را در رقابت با سدان های گران تر خارجی نظیر هیوندای سوناتا قرار می دهد که حدودا دو برابر این مقدار قیمت دارند. باید منتظر ماند و دید این شرکت برای بازاریابی خود چه استراتژی هایی دارد.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *